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Kawasaki Triple und Z1 Treffen
19. September 2010 Neubrunn/ZH
Kawasaki-Treffen 2009
Klassik

Kawasaki Z1

Darum geht es bei diesem Treffen: Kawasaki Z1, 900 ccm, 1973-1976.

Links Z1300 (1979-1988), rechts H2 oder Mach IV (1972-1975).

Links Z1300 (1979-1988), rechts H2 oder Mach IV (1972-1975).

Und noch eine H2.

Und noch eine H2.

Rechts die Exoten und Spezialrahmen.

Rechts die Exoten und Spezialrahmen.

Bimota Tesi 3D

Der Exot unter den Exoten: Bimota Tesi 3D.

Die Zweitakter: Letztes Jahr keine einzige, heuer reihenweise.

Die Dreizylinder-Zweitakter: Letztes Jahr keine einzige, heuer reihenweise.

GPz 1100, 1982.

GPz 1100, 1982.

Z1B, 1975

Z1B, 1975

Z1000

Z1000

Mach IV

Ian Falloon kommentiert die H2 in "The Kawasaki Story"

The most significant addition to the 1972 range was the 750 cc two-stroke triple, the H2, a scaled-up version of the H1 but with no interchangeable engine parts. Generally known as the Mach IV, this set a new standard for road bike performance, just as the H1 had in 1969. While the design was similar, everything was stronger, and the smallest main bearing on the 750 crank was the same size as the largest on the 500. To improve the crankshaft balance for the heavier pistons and con-rods, the 750 crankshaft featured triangular rather than circular counterweights. The 750's port timing was also milder, to create a broader torque curve, and with compression ratio 7:1 and three Mikuni VM30SC carburettors the 71 x 63 mm two-stroke produced 74 hp at 6800 rpm. While the crank and port timing aided smoother running, the downside was an even higher fuel consumption than the H1. The straight-cut primary drive five-speed gearbox and clutch was all new and stronger for the H2, though neutral was still at the bottom of the gearshift sequence. Also new was the CDI ignition system. Powered by a crankshaft-mounted generator rather than the battery, each cylinder had an individual trigger, amplifier, and coil.
Although the frame and running gear also followed the lines of the H1, the mild steel frame differed in dimensions, with 28.5 mm main tubes and additional bracing between the swingarm pivot and top frame tubes. The forks and front brake were also completely new, the the forks featuring aluminium sliders and an aluminium top triple clamp. The front brake was a single 296 mm disc with a twin piston caliper , and was a far superior unit to the drum brake of the earlier H1. Only a steering head friction damper was fitted, and the general dimensions were increased over the H1.
The H2 set thestandardfor performance in 1972, and in Cycle magazine's superbike comparison test of 1972 the H2 trounced all comers, including the new Z1, wit a quarter-mile time of 12.283 seconds at 110.29 mph (177.45 kph). Top speed was around 125 mph (201 kph). While handling was often criticised, particularly its high speed stability, an H2 ridden by Mike Steele and Dave Burgess won the 1972 Castrol Six-Hour production race in Australia, and even after the advent of the Z1 the H2 continued to have an excellent record in production racing. In New Zealand, H2's ridden by Alan Collison and Owen Galbraith were almost unbeatable up until 1975, particularly on short street circuits where their combination of moderate weight and excellent acceleration was ideal.

"The Kawasaki Story" by Ian Falloon, ISBN 1-85960-613-X, first published September 2000

500 ccm H1

Die erste 500er Dreizylinder die Fritz Hintermüller aus Zürich-Schwamendingen einführte war eine weisse H1.

Die Kawasaki H1 Mach III mit Dreizylinder-Zweitaktmotor warf das Werk 1969 auf den Markt. Die Mach III erschien praktisch gleichzeitig mit Hondas CB750. Zwar nur mit 500 ccm und ein paar PS weniger, dafür aber mit einem Leergewicht von nur 174 kg gegenüber den 235 kg der Honda.
Kawasaki baute die H1 bis 1976, ab 1972 wurde sie mit einer Scheibenbremse im Vorderrad ausgeliefert. Das letzte Modell, die KH 500 H8, drosselte das Werk im Hinblick auf Emissionswerte von 60 auf 52 PS. In acht Jahren produzierte das Werk gut 110'000 Stück.

Schon lange nicht mehr gesehen: Honda XL250 (1972-1978).

Hans Forster mit Suzuki GT 750

Hans Forster mit Suzuki GT750.

AJS aus den 1950er Jahren.

AJS aus den 1950er Jahren.

Vincent Black Shadow 1000.

Vincent Black Shadow 1000.

Honda Familie

Die Honda Familie: Grossvater und Enkel auf der CB500 und Mutti auf der CL350.

Passt gut zum kürzlich erschienen Artikel im Tages-Anzeiger: Opas sind die neuen Omas, von Katrin Hafner.
Männer mit Enkelkindern – plötzlich sieht man sie überall. Sie nutzen ihre viele Freizeit und kümmern sich um den Nachwuchs zweiter Generation. Was steckt hinter dem Phänomen der aktiven Grossväter?

Honda CB450

Honda CB450 von 1966, eigentlich hätte er ans 450er Treffen auf dem Raten kommen sollen.

Kawasaki Triple und Z1 Treffen 2009
Kawasaki Triple und Z1 Treffen 2013
Kawasaki Triple und Z1 Treffen 2014

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Text und Bilder Robert Pfeffer
CH-8194 Hüntwangen
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